Kokosový olej – Časté otázky

1. Ako je pre nás kokosový olej prospešný?

Kokosový olej je pre naše telo prospešný predovšetkým vďaka obsahu mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom (tzv.mcfa, medium chain fat acids). 45% kokosového oleja tvorí kyselina laurová, ktorá sa v našom tele premení na monolaurin.

Monolaurin je tiež súčasť materského mlieka, preto je kokosový olej vhodný aj pre bábätká. Posilňuje imunitný systém, napomáha rozvoju mozgu a zdravé stavbe kostí a chráni pred vírusmi, baktériami a infekciami. Tiež napomáha znižovať teplotu a podľa nových výskumov tlmí bolesť. To sú teda základné účinky, ktoré nám kokosový olej ponúka.

2. Aké množstvo kokosového oleja by sme mali denne užiť, aby sme získali jeho zdravotné účinky?

Podľa výskumov by dospelý človek mal užiť asi 3.5 lyžice panenského kokosového oleja denne. Prospešné je však akékoľvek množstvo, najlepšie medzi 1 až 4 lyžicami. Je lepšie užiť toto množstvo postupne počas dňa, s jedlom bohatým na vlákninu a bielkoviny.

Ak je kokosový olej pre vás novinkou, začnite s menším množstvom, pokojne 1 lyžičkou, podľa toho, čo vám bude vyhovovať, a postupne ho zakomponujte do svojho jedálnička.

3. Akými spôsobmi sa kokosový olej dá využiť v kuchyni?

Je mnoho spôsobov ako kokosový olej začleniť do vašej stravy. Pretože je veľmi stabilný, skvele sa hodí na varenie. Môžete ním teda vo vašej kuchyni nahradiť iné nezdravé tuky a oleje, ktoré pre prípravu jedál zvyčajne používate. Vlastne ho môžete pridať do ktoréhokoľvek receptu, či už sa jedná o pokrm varený, vyprážaný alebo pečený.

Dá sa tiež namazať na chleba namiesto masla alebo margarínu a výborne sa hodí aj ako základ alebo prísada do nátierok. Ak si doma robíte mixované nápoje z ovocia, tzv. smoothies alebo mliečne koktejly , pridajte kokosový olej pre jemnú chuť i pre zdravie.

Niektorí ľudia užívajú kokosový olej len tak na lyžičke, ako doplnok stravy, niektorí si ho pridávajú aj do kávy a čaju. Keď kokosový olej zmrazíte, či už samotný alebo rozmixovaný s ovocím, získate osviežujúci letný dezert.

4. Musí byť kokosový olej uchovávaný v chladničke? A aká je jeho trvanlivosť?

Kokosový olej nie je nutné uchovávať v chladničke. Zo všetkých rastlinných olejov je najmenej náchylný k oxidácii a vďaka obsahu prírodných antioxidantov má tiež najdlhšiu trvanlivosť.

Samozrejme vždy skontrolujte dátum expirácie na obale daného oleja, ale obvykle olej vydrží aj oveľa dlhšie. Trvanlivosť môže byť aj dva roky.

5. Je kokosový olej tekutý alebo pevný?

Kokosový olej je tekutý pri teplote nad 26 stupňov, pri teplote nižšej ako 26 stupňov tuhne. V tropických oblastiach je väčšinou prirodzene kvapalný, v našich klimatických podmienkach máva tuhé alebo polotuhé skupenstve. Skladovať ho môžete v oboch formách.

Opätovne tuhnutia a topenia oleju nijako neškodí, nemení jeho zloženie ani neznižuje množstvo živín. Autor knižky „Zázrak kokosového oleja“ Bruce Fife túto zmenu skupenstva prirovnáva k vode, ktorá sa mení na ľad a opäť topí na vodu.

Tento proces sa môže opakovať nespočetnekrát, ale zloženie vody zostáva nezmenené.
Ak chcete kokosový olej skvapalniť, môžete ho napr. ponoriť v nádobe do teplej vody.

6. Nespôsobí varenie kokosového oleja jeho hydrogenáciu (stuženie) a nestane sa potom škodlivým ako ostané stužené tuky?

Nie. Hydrogenácia čiže stužovania je druh priemyselného spracovania tukov, pri ktorom sa nasýti molekulami vodíka, a vďaka tomu sú potom stálejšie a zostávajú tuhé aj pri izbovej teplote.

Tento proces nielen pozmení chemickú stavbu tuku alebo oleja, ale tiež sa pri ňom vytvorí tzv. trans-mastné kyseliny, ktoré sú zdraviu škodlivé. Ak varíte kokosový olej, nenasycuje sa vodíkom a teda nedochádza k jeho stužovaniu.

7. Môžete porovnať panenské kokosové oleje s ostatnými u nás dostupnými druhmi kokosových olejov?

V obchodoch zvyčajne nájdete z hľadiska spracovania dva druhy kokosového oleja, panenskej (často označované anglickým slovom „virgin“) a rafinované (prečistené, zušľachtené). Panenský kokosový olej je vyrobený z čerstvých kokosových orechov a má teda typickú vôňu i chuť, naproti tomu rafinované kokosové oleje zvyčajne vôňu ani chuť nemajú, a vyrábajú sa z tzv. copra, usušenej dužiny kokosových orechov.

Niektoré oleje vyrábané z copra nie sú úplne zbavené vône a chute, to však nemení nič na tom, že sú rafinované. Copra sa získava sušením rozpolených kokosových orechov vonku, väčšinou na priamom slnku. Pretože sú tu kokosové orechy vystavené hmyzu, plesniam, rôznym zvieratám atď., musí sa potom ďalším spracovaním vyčistiť, zvyčajne za použitia vyššej teploty a chemických látok. Tomu sa hovorí rafinácia.

Je mnoho spôsobov rafinácie, a niektoré sú šetrnejšie ako iné. Rafinované oleje sú často označené anglickou skratkou RBD (REFiNED, bleached, deodorized), tzn. produkt je rafinovaný, bielený a zbavený vône.

Preto je najlepšie používať panenský kokosový olej, vyrábaný z čerstvých kokosových orechov, a nie z copra, ktorý nepotrebuje ďalšie zušľachťovanie, pretože je vďaka vysokému obsahu prirodzených antioxidantov veľmi stabilný.Navyše si zachováva vitamíny A, C, E a ďalšie prospešné látky.

8. Má užívanie kokosového oleja vedľajšie účinky?

Užívanie kokosového oleja nemá žiadne vedľajšie účinky (rovnako ako napríklad užívanie olivového alebo tekvicového oleja). Odporúčaná denná dávka kokosového oleja, je asi 3.5 lyžice. Ak sa ho ešte len chystáte vyskúšať, je lepšie začať s menším množstvom a užívať ho postupne počas dňa.

Kokosový olej u väčšiny ľudí nespôsobuje žiadne alergie, pretože obsahuje veľmi malé množstvo bielkovín, ktoré obvykle bývajú príčinou všetkých „orechových“ alergií.

Samozrejme, každý človek je iný, a vo výnimočných prípadoch sa môže vyskytnúť nepriaznivá reakcia aj u tohto oleja, napríklad v podobe krátkodobej hnačky.

9. Aké množstvo Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny obsiahnuté v kokosovom oleji?

Je známe, že Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny sú veľmi prospešné pre zdravie nášho organizmu, predovšetkým pre kardiovaskulárny systém. Kokosový olej Omega 3 kyseliny neobsahuje. Jeho hlavným pozitívom, ako už bolo povedané, je obsah mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom a jeho nutričná hodnota.

Užívanie kokosového oleja zvyšuje hladinu „dobrého“ cholesterolu (tzv. HDL, high density lipoproteín) na úkor „zlého“ cholesterolu (LDL, low density lipoproteín), ktorý sa usadzuje v cievach, a tým znižuje riziko srdcových ochorení a infarktu.

10. Je kokosový olej vhodný pre tehotné a dojčiace ženy?

V krajinách, kde sa kokosový olej získava, je považovaný za veľmi kvalitnú potravinu pre tehotné a dojčiace ženy, pretože obsahuje kyselinu laurovú, ktorá je tiež prítomná v materskom mlieku.

Je teda veľmi prirodzený pre telo matky aj dieťaťa. Dojčiace ženy si ho dokonca aplikujú na bradavky miesto krému.

Ďalšie informácie o produkte Panenský kokosový olej nájdete v našom obchode

Ak chcete niekomu povedať o zdravých účinkoch kokosového oleja, alebo ho niekomu odporučiť, zdieľajte tento odkaz na sociálnych sietiach. Tento článok si môžete taktiež jednoducho vytlačiť tak, že kliknete na prvú ikonku (Print Friendly)

chimes-koshi
Zvonkohra Koshi - Vzduch
Zakúpil Alena z Horná súča
 
cista-aloe-darcekova-sada
Prírodná kozmetika - Darčeková sada ČISTÁ ALOE
Zakúpil Matej z Závadka nad hronom
 
chimes-koshi
Zvonkohra Koshi - Voda
Zakúpil Marta z Bratislava
 
Prírodná detoxikačná kúra - Neera Kajan
Neera Detox 7 denná kúra Akcia 38,90 a kajanský peper zdarma + 2 Produkty
Zakúpil Dusan z Kosice
 
chimes-koshi
Zvonkohra Koshi - Voda
Zakúpil Jarka z Košice
 
Prírodná detoxikačná kúra - Neera Kajan
Neera Detox 7 denná kúra Akcia 38,90 a kajanský peper zdarma
Zakúpil Maria z Bolesov
 
chyawanprash-dabur
Dabur CHYAWANPRASH 500 g
Zakúpil Lenka z Myjava
 
zubna-pasta-pre-citlive-zuby-a-dasna-sensitive-100-ml1
Zubná pasta SENSITIVE - citlivé zuby a ďasná 100 ml
Zakúpil Erika z Komárno